Idézet

"Olvasd, nézd, hallgasd azt, amire a szervezeted vágyik, meglátod, minden hangulatodra, állapotodra találsz műfajt, s azon belül keresd azt a darabot, amelynek színvonala megüti a mértékedet." /Vavyan Fable/

"A jó könyv mindig megtalálta, ma is megtalálja azokat, akiknek íródott." /Vavyan Fable/

2015. december 12., szombat

Maros András: Kávéházi pillanatok

„Aki régóta jár kávéházba, a legtávolabbi asztaloknál folyó beszélgetéseket is meghallja, sőt azt is meglátja, amit nem is lát. Kifejlődött a kávéházi pillanatok iránti érzékenysége, érzi a történeteket, és ha ez a személy éppenséggel író (történetesen Maros András), fel (le) is jegyzi őket. Egész nap a kis, kerek asztalnál ül, ihlet helyett azonban mindig mást kap – egy beszélgetés foszlányát, a pincér és a vendég közt sorsdöntő ütközetet, egy első randevú ügyetlenkedéseit, egy utolsó szakítás fojtó csendjét, ravasz tekintetű üzletemberek vitáját, egykori osztálytársak gúnyolódásait, egy család újraegyesítésének reménytelen kísérletét, magányos vendégek sértődéseit. Ha az olvasó csak feleannyira szórakozik a történeteken, mint a szerző (miközben írta őket), már megérte ezt a könyvet kézbe venni.”

  

Kiadta: Athenaeum kiadó 2015-ben.
Oldalszám: 160
ISBN: 978-963-293-511-9
Az illusztráció Helmut Kruse nevéhez köthető. A képei tökéletesen kiegészítik az apró történeteket. :)

Köszönöm a könyvet az Athenaeum kiadónak!



Az író bemutatkozása a honlapján (http://www.marosandras.com): „Maros András vagyok, író, 1971-ben születtem Budapesten. Jártam iskolába Hollandiában, az USA-ban, Angliában, Magyarországon. Közgazdász diplomám van. (Miért?)
Voltam címügynök, mikrochipeket lézerrel megjelölő betanított munkás, takarító, angolnyelv-tanár, matematikatanár, utcai hegedűs, utcai furulyás, utcai újságárus, festő-mázoló, teniszező, teniszedző, teniszütő-húrozó, sportszertáros, kínai bolt áruszállító sofőrje (majd üzletvezetője, majd ismét áruszállító sofőrje, majd személyzeti igazgatója, majd tolmácsa, majd ismét áruszállító sofőrje), aztán reklámszövegíró, kreatívigazgató.
Talán ezek miatt (is) lettem író.
Írtam hat prózakötetet, néhány színdarabot, forgatókönyveket.  Fordítottam drámát, angolból.
Több mint 300 írásom jelent meg irodalmi folyóiratokban, országos heti- és napilapokban. Három éven át kétheti tárcarovatot vezettem egy országos napilapban.
Imádom a Nutellát.”

(Én is imádom a nutellát.)

Egy kis érdekesség: Maros András szövegezte a december 17-én Dunaújvárosban bemutatásra kerülő Don Quijote előadást, mely a Bartók Kamaraszínházban kap otthont.


Díjak, ösztöndíjak
Radnóti Színház drámaírói ösztöndíja 2003
Móricz Zsigmond irodalmi ösztöndíj 2004
Örkény István drámaírói ösztöndíj 2008, 2011
Art Omi Nemzetközi Írói Ösztöndíj, New York, USA 2005, 2011
NKA alkotói ösztöndíj 2010
H.A.L.D. alkotói ösztöndíj, Viborg, Dánia 2014


A könyv borítója egyszerű, mégis lényegre törő. Vonzza az ember tekintetét (szerintem). Régen határozottan a kávézók népes táborát erősítettem, mostanában viszont már csak alkalmi kávézgató vagyok, viszont erősen él bennem a kávéfogyasztás mellé társuló duruzsoló párbeszédek, kacajok, szemvillanások emléke, ezért is örültem, amikor lehetőséget kaptam a könyv elolvasására. Ha belépsz egy kávézóba, étterembe, bisztróba (bárhová ahol kávét is szolgálnak fel), a legkülönfélébb emberekkel találkozhatsz. Színes egyéniségek egész tárházát pillanthatod meg, s ha egy picit odafigyelsz, olyan dolgoknak lehetsz részese, ami végül valami pluszt ad hozzád. Persze ez nem azt jelenti, hogy kukkoljunk vagy hallgatózzunk, mert az csúnya dolog, de érdemes odafigyelni a külvilágra.

Az apró szösszenetek, amelyek kitöltik a könyv oldalait mind-mind másról szól, mégis van bennük közös. Voltak aranyos, meglepő, vagy épp elég kellemetlen jelenetek.
Mint például az a rész, amikor egy pincér megkérdezi a vendéget, hogy tetszett-e neki minden. Amikor gyanútlanul azt feleli, hogy igen, persze, rögtön előhozakodik a facebook oldallal, majd azzal traktálja szerencsétlen vendéget, hogy nyomjon egy „izmos” like-ot a kávézó oldalára. Számomra ez akkora csalódás. Mikor tényleg találok végre egy jó helyet, ahol élvezhetem a jó kávét (vagy teát, forrócsokit, sütit, bármit…), erre a pincér/felszolgáló elkezd traktálni az ilyen dolgokkal. Mennyivel másabban hangzott volna el, ha úgy mondja, hogy „Örülök, hogy elégedett volt mindennel. Amennyiben úgy gondolja, a facebook-on fent van a kávézónk, esetleg like-olhatja (hú de utálom ezt a szót), és ezáltal értesülhet az újdonságainkról.” Nem barátságosabb?



Aztán ott vannak azok a nagyon hangzatos kávéfajták, amikről évekig azt se tudtam, hogy melyik mit tartalmaz. Én ittam a saját kis feketémet 3 cukorral, vagy néha még pici tejjel, a többiek meg kérték a Cappuccino, Caffè macchiato,  Latte macchiato, Frappuccino, stb. hangzatos nevű kávéjukat. Aztán egyszer kipróbáltam a fentebb említetteket, és azóta, ha kávézóba megyek, néha elcsábulok és egy Latte macchiato-t rendelek. Amúgy szerintem egyáltalán nem ciki, ha nem tudod, melyik mit takar. Honnan is tudhatnád? Nem vagy ott, amikor készítik, és suliban sem tanították, hogy hányféle kávéfajtát lehet fogyasztani. A márkájukról meg már ne is beszéljünk.



Maros András a 97. oldalon olyan jelenetet örökített meg, ami jócskán megosztja az emberek véleményét.

„Egy fiatal nő a kisbabáját szoptatja. A teljes személyzet – felszolgálók, pultosok, mosogatók: mind férfi – felsorakozik a pult előtt; pislogás nélkül, megigézve merednek a kisbabafej mögül elő-elővillanó kerek mellre, miközben felháborodva morognak, teljes egyetértésben, mennyire nem illő efféléket csinálni nyilvános helyen.”

Én személy szerint egyáltalán nem tartom szégyenletesnek, ha egy anya megeteti a gyermekét, főleg ha erre kijelölt tiszta helyiség nincs az amúgy korrekt kávézóban, étteremben. A fent említett férfiak pedig képmutatók és irigyek, nagy valószínűséggel szívesen lettek volna a csöppség helyében, különben nem bámulták volna pislogás nélkül a teljesen természetes etetést.

A 121. oldalon említett jeleneten nagyot kacagtam. Szerintem a fiatalember egy üveg vodkát kért volna, ha nekem kellett volna elmagyaráznia azt, amit nem értettem (térgeometria).

Ha az ember nekiáll, egy „harapásra” végez ezzel a könyvvel, mégis nagy valószínűséggel mosolyogva teszi le. Életszerű jeleneteket kap, amik megdöbbentik, vagy épp megmosolyogtatják. Nincs túlírva, egyszerű és rövid szövegezés, mégis olyan, mint ha ott lennénk. Most kicsit visszavágyok a törzshelyemre, ahol történt szintén néhány humoros jelenet.
Ez a könyv azért jó, mert felidézi az emberi agy legeldugottabb zugában megbújó apró emlékmorzsákat, amik szintén mosolyt csalnak az olvasó arcára. Teljesen mindegy, hogy kávézó vagy étterem (ahol szintén szolgálnak fel kávét), a lényeg a pillanatban rejlik, ott, és akkor, amit elénk idéz az író. Személy szerint én köszönöm Maros Andrásnak ezt a „szösszenetet”, ma biztosan mosolyogva térek nyugovóra.
 
Hamarosan aktuális :)
Pontozás: 10/10




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése