„A szerző életrajzi regényében
fiával való kapcsolatát tárja elénk, a gyermek születésétől napjainkig,
tinédzser koráig. Zsombi Asperger-szindrómás, és mint ahogy az alcím is írja, nem
zseni. Nincs 130-as IQ-ja, nincsenek különleges képességei, legalábbis olyanok,
amilyeneket a hollywoodi filmek vagy a média olykor hamis képei alapján
képzelnénk róla.
Az autisták és Asperger-szindrómások közössége egy meg nem értett közösség. „Autista? Na és mit tud?” hangzik el rendre velük kapcsolatban, és Kartali Zsuzsanna hiánypótló könyvében megkísérli megválaszolni az unásig ismert kérdéseket, no meg a kimondatlanokat is. Bemutatni az értetlen, gunyoros, rosszindulatú vagy éppen kedvesen kíváncsi tekintetektől kísért „más” gyerekek mindennapjait, életét, lehetőségeit a bölcsődétől az iskoláig.
Az autisták és Asperger-szindrómások közössége egy meg nem értett közösség. „Autista? Na és mit tud?” hangzik el rendre velük kapcsolatban, és Kartali Zsuzsanna hiánypótló könyvében megkísérli megválaszolni az unásig ismert kérdéseket, no meg a kimondatlanokat is. Bemutatni az értetlen, gunyoros, rosszindulatú vagy éppen kedvesen kíváncsi tekintetektől kísért „más” gyerekek mindennapjait, életét, lehetőségeit a bölcsődétől az iskoláig.
Az Anyacsavar és Kockafej a
megismerésről szól, arról, mennyire érthetsz meg egy másik embert, az
anyaságról és a gyermeklétről, olyan életekről, melyek a külvilág számára
különösnek, akár furcsának is tűnnek, de van, akinek ez a valóság.
Fontos könyv, irodalmi
igényességgel megírt, humorral és empátiával átszőtt kis kötet egy nőről, aki
szeretné, hogy gyermeke a „normális” társadalom részévé válhasson, és a fiúról,
aki megtalálja a saját útját, legyen az mégoly kacskaringós. És nem
utolsósorban: a toleranciáról.”
Megjelenés várható időpontja:
2016. március 24.
Kiadja: Athenaeum kiadó
ISBN: 978-963-293-527-0
Oldalszám: 280
Ára: 2990.-
20%-os kedvezménnyel megvásárolhatjátok
az alábbi oldalon:
Műfaját tekintve életrajzi regény.
A könyvet meg is nyerhetitek, ha 2016.03.21. – 2016.03.27. között játszotok a Líra könyv facebook-os oldalán:
A szerzőről:
Kartali Zsuzsanna 1970-ben
született Budapesten.
Tanári végzettségű, de dolgozott
kutatóintézetben, volt köztisztviselő, és újságíróskodott is. Tizenöt évig egy
magyar-kínai kulturális cserekapcsolatokkal foglalkozó
alapítványt vezetett.
Két útikönyv társszerzője 2008-ban
elhunyt férjével (Kína útikönyv, Pallas Stúdió, 2001. Úti cél: Kína, 2004 és
2008, Kalandor Könyvkiadó).
Öt éve megtalált új párja kedvéért
2014-ben költözött két gyermekével Keszthelyre. A KavicsBOGár című
mesekönyve 2013-ban jelent meg (Prem-X Kft.).
S most lássuk a könyvet:
TARTALOM
Előhang 5
Kiment az eszem a fejemből
A
gyermekvárás gyönyörei 17
Jön az Ivatar
Szülés,
születés 21
Apróbaba-mutatvány
Mire jó az
anyatej? 24
Nézd, Apu, mind a két láb mezít!
Kismama-
és kispapa-neurózis 27
Méregbe gurul az autó
Az együtt
játszás üröme 32
Sajnos tallér
Anyagcsere-mizériák
40
Az igazi Zsombi
Gyerekközösségek,
elvárások, szakvélemények 44
Bugyog a szerviz
Mozgás,
rajz, beszéd 52
Ormánylázam márpedig nincsen!
Kórházi
kalandok 61
Köszönjük a névnapot!
Az első
iskolánk 69
Egyetértesz? Nem egyet, kettőt!
Integrálódunk
77
Zacskócsücsök-csíptető
Tennivalók
a háztartásban 90
Mi van a Papa kertjében?
Vetemény meg lyuk!
Élet a
nagyszülőkkel 97
Anyu, dagadt vagy!
Testvérlét,
rokonság, félárvaság 104
Ez itt egy hód? Nem, egérfóka!
Programok
és kedvtelések 111
Pukedli a rózsabokron
A társas
élet nehézségei 118
A pókhálóban pókok hálnak
Zsombi és
az állatok 122
Bemegyek, mert mindjárt esik.
Anyu, te még homokozhatsz!
Nyaralás:
kinyílik a világ 128
Nemes egyszerűséggel...
konkrét helyzet van
Családi
változások 141
A begyulladt villanykörte
Továbbtanulás
kérdőjelekkel 145
Csak Mr. Beant szereted?
Iskola,
váltás 155
Utóhang
161
Már az előhangban több olyan
gondolatsor is helyet kap, amin elgondolkodhat a kedves olvasó. Mennyire lehet
valakit kiismerni? Mennyiben lényeges, hogy mi hogy látjuk a világot? Manapság
mennyire toleránsak az emberek?
„Önmagunkat sem érthetjük meg teljesen soha, nemhogy valaki mást, akit csupán a saját szubjektivitásunk torzító lencséjén át láthatunk. A képben, amit róla alkotunk, mi magunk is benne vagyunk. A másik ember személyiségéből ráadásul csak annyit láthatunk, amennyit a szavai és a cselekedetei megmutatnak, sosem az egészet.”
„Sokszor az az érzésem, hogy manapság a tolerancia zászlaja alatt
egyen-emberek masíroznak, akik mind a tévé és az internet sugározta képhez akarnak hasonlítani, és ahhoz mérnek másokat is. Éljen a sokféleség, de azért mindennek van határa. Mégpedig elég szűk, média és oktatás szabta határa, ami Magyarországon még inkább szűkül. Éppen ezért egyre kisebb mértékű másság egyre könnyebben szúr szemet.”
Kartali Zsuzsanna már a könyv
elején rengeteg információt megosztott az olvasókkal. Mesélt az Asperger-szindrómáról,
különböző incidensekről, a babavárásról, szülésről, a kapcsolatáról a kisfiával
még az anyaméhbeli időszakból, az információgyűjtésről, hogy minél felkészültebb
legyen, mire Zsombor megszületik.
Mi is az az Asperger-szindróma?
„Az Asperger-szindróma (Asperger syndrome, gyakori rövidítése
AS) neurobiológiai pervazív fejlődési zavar; az autizmus spektrum
zavarok közé tartozó pszichiátriai kórkép.”
„A súlyosabban autista
egyénektől eltérően az Asperger-szindrómások nem vonulnak vissza az emberi
kapcsolatoktól. Például hosszas beszédbe kezdenek egy általuk kedvelt témáról,
és figyelmen kívül hagyják hallgatóik jelzéseit, hogy érdekli-e őket a téma, vagy
távozni akarnak. Ez a viselkedés aktív, de furcsa. Ez úgy hat, mintha az
Asperger-szindrómás egyén nem lenne tekintettel másokra, figyelmen kívül hagyná
mások érzéseit, így érzéketlennek tűnhet.
A tesztek szerint az Asperger-szindrómás gyerekek elméletben értik
mások érzelmi reakcióit, és a szociális normákat; az életben azonban nehézségeik vannak
az alkalmazásukkal. Az Asperger-szindrómás emberek megfigyelik, elemzik és
merev szabályokba foglalják ezeket a normákat, és közvetlenül alkalmazzák őket,
ezáltal merevnek vagy szociálisan naivnak tűnnek. A sikertelen
kapcsolatteremtési kísérletek miatt eltompulhat a gyermekkori vágy a
társaságra.”
(forrás: wikipedia)
Pervazív = egész személyiségre kiterjedő
Az Aspergeres emberek érdeklődése gyakran beszűkült, korlátozott.
Aztán szépen sorban
betekintést nyerhettünk a mindennapi életükbe. A fürdetésekbe; hogy apa nem
vette ki a részét igazán a gyerek és a háztartás körüli teendőkből; aztán ott
voltak a jelek, amiből következtetni lehetett egy idő után, hogy a gyerek
viselkedése nem feltétlenül makacsság, hanem valami más…
Közben magunk előtt láthattuk,
hogy az anyuka a már rutinná vált dolgokat is muszájból csinálta; a
kétségbeesést, ami felütötte a fejét a jelek észlelésekor; valamint a bölcsi és
az ovi, s úgy általában a közegváltás milyen hatással volt Zsombira. Ezek után
szó volt az Autizmus ambulancián tett látogatásokról, vizsgálatokról,
tesztekről, arról hogy Zsuzsanna a férjét, Zsombi és a testvére az apukáját
veszítette el, valamint a többi nehézségről, ami egy „átlagos” családot is
megvisel, hát, még ha egy különleges gyermek is van a családban. Kórházlátogatások,
betegségek, beilleszkedési nehézségek, idegenek előítélete, tolerancia hiánya, s
még sorolhatnám mennyi téma felmerült ebben a rövidke történetben.
Ebben a könyvben nincsenek
szépítgetések. Nyílt, kendőzetlen és őszinte. Tele van érzéssel, szívszorító és
mosolyfakasztó jelenetekkel egyaránt. Egyik kedvenc mosolygós részem a Klaudia
nénis történet volt, amikor Zsombi elsős lett.
„Zsombi utána még évekig azt használta, abból élt, amit Klau nénitől tanult egyetlen tanév során. Szimpla, de fontos dolgok voltak ezek. Itthon is alkalmaztuk előtte, talán gyakrabban is, mint más családokban, mégsem kapták meg azt a jelentőséget, amit a tanító néni adni tudott nekik. Egyetlen köszönés, a „Jó napot!”, bárkinek és bármikor, de legalább valami. Egyetlen formula, a „Kérlek!”, ha valamit akart, és egy másik, a „Bocsánat!”, ha valami nem sikerült. A „Köszönöm!”, ha kapott valamit. És egyetlen varázsszó, amivel bárkinek és bármikor kifejezhette jóérzését, és amit soha nem mondott ki korábban: „Szeretlek!” Úgy gyakorolták ezeket napról napra, hogy egy pillanatig sem tűnt monotonnak, sem erőltetettnek. A tanító néni elemi erővel örült, és ezt ki is mutatta, amikor valamelyik gyerek jól alkalmazta valamelyik varázsigét. A faliújságon sorakozó piros és fekete pontok (illetve a pontként használt piros-kék számolókorongok két oldala) azáltal nyertek jelentést, hogy Klaudia néni boldog volt-e miattuk vagy szomorú. A név- és születésnapokat nagycsaládként ünnepelte meg az osztály, és a karácsonyi misztériumjátékon Zsombi pásztornak öltözve, mindenki előtt, életében először hangosan elszavalt egy versszakot.”
Minél jobban megismertem
Zsombi személyét a történetben, annál jobban a szívemhez nőtt, ahogy a családja
is. Hihetetlen lélekereje van az anyukájának, hogy ennyi mindent, így képes
megoldani, és bár fáradt, újra és újra felveszi a harcot, és kiáll a családjáért.
Igazi anyuka. A gyerkőc pedig, bár Asperger szindrómás, vannak beilleszkedési,
alkalmazkodási problémái néha, és makacs is, attól még egy szeretnivaló ember,
aki megérdemel egy esélyt mindenkitől.
Imádtam a Zsombiságokat, amik
igazi szívmelengetőként hatnak az olvasókra.
„A következő, szakállas viccnek számító párbeszéd Zsombi és énközöttem
valóban lezajlott az egyik sétánk során:
– Nézd, a Minimax megy a templomban!
– Hogyhogy?
– Éppen mese van, csak hibásan írták ki.”
„– Anyu! A virágmintás autó
vezetője szerinted kertész?
– Lehetséges.
– A csövekkel teli teherautóé
vízvezeték-szerelő?
– Valószínűleg.
– Aki hűtőládákkal furikázik,
az kajafutár?
– Gondolom, igen.
– Akkor az, amiben a csíkos
sityak van, biztosan egy manó kocsija!”
„Zsombi számára, aki hamarabb megismerne az utcán egy manót, mint egy osztálytársat, én figyelem az iskolatársakat. Mint egy kém valamely kalandfilmből, megsúgom a neveket, elcsípem a beszélgetéseket, amelyek az ő ingerküszöbét el sem érik. Mintegy „kihangosítom” ezeket. Társas hallókészülék vagyok neki, messzelátós mikroszkóppal kombinálva. Lökhárítóval és villámhárítóval felszerelt, általában láthatatlan, nonstop szolgálatban álló házimanó vagyok, amíg még lehetek. Aztán majd meglátjuk.”
Egyszer egy tanárom mondta nekünk az órán, hogy „Nem minden arany, ami
fénylik, ahogy a kagyló sem „csak” egy kagyló. Ha türelmesek vagyunk,
megpillanthatjuk a benne rejlő igazgyöngyöt.” Ez a mondás az emberekre is igaz.
Elvégre a könyveket sem a borítójuk alapján ítéljük meg. Ugye?
Köszönöm Kartali Zsuzsannának,
hogy megírta a történetüket, s ezáltal megismerhettük Zsombit, aki a
családjával együtt példaértékű. Ismeretlenül is a szívemhez nőtt az egész család. Szívből kívánok nagyon boldog életet nekik!
Az Athenaeum kiadónak pedig
most is, mint mindig, nagyon szépen köszönöm a lehetőséget!
Pontozás: 10/10
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése