„Esküdt ellenségek. Ők ketten.
Akiket a halál sem ment meg attól, hogy egymásnak essenek. Minden időkben, újra
és újra.
A felfedezések korában, egy
rozzant vitorláson hánykolódva az óceánon a régi és az újvilág közt. A nagy
francia forradalom utáni évtizedben, de Sade márki meglepetésekkel teli, bizarr
kastélyában. A viktoriánus London bűzös sikátoraiban, ahol Hasfelmetsző Jack
szedi áldozatait. Háborúkban, végnapokban mindig szembetalálkoznak, és
mindhalálig harcolnak önmagukért, a hitükért vagy a szeretett nőért.
Most pedig, végül, itt állnak egymással szemben, és ezúttal mindannyiunk sorsáért kell megküzdeniük.
Most pedig, végül, itt állnak egymással szemben, és ezúttal mindannyiunk sorsáért kell megküzdeniük.
Benyák Zoltán, aki olykor
vérfagyasztóbb, mint Stephen King, máskor merészebben mesél, mint Neil Gaiman,
ezúttal a világ legkegyetlenebb küzdelméről ír, amely átível történelmünkön – a
régmúltból az elképzelt, távoli jövőbe.”
Kiadta: Athenaeum kiadó
Megjelent: 2018. május 28.
ISBN: 978-963-293-210-1
Oldalszám: 351
Borító: Földi Andrea
Megnyerő, egyszerű,
letisztult.
A könyvbe beleolvashattok itt:
A szerzőről:
Benyák Zoltán (Budapest, 1976. június 4.) magyar író. Leginkább fantasy
és szürrealista témájú munkáiról ismert.
A 2000-es évek közepén kezdett
publikálni. Főként regény és novella műfajában alkot. Emberközpontú, lélektani
témái és fantasztikus hangulatai felismerhetővé teszik stílusát.
Tatabányán él, első novellája
1997-ben jelent meg a Solaria internetes magazinban. 2004-ben szerzett mérnöki
diplomát, az ezután következő évektől rendszeresen publikál. Írásai az
Újgalaxis jelenteti meg. 2006-ban megnyeri az Ankh egyház novellapályázatát.
Ezekben az években végzi el a Magyar Író Akadémia szemináriumait. Álnéven
2007-ben jelenik meg első regénye a Veszett lelkek városa az Agenda Kiadó
gondozásában. 2008-ban a Kvartett című regényért Zsoldos Péter díjra jelölik.
2011-ben más írókkal közösen jelenteti meg a Pokoli Szimfóniák című
novelláskötetet. 2012-ben először publikál saját néven, egy történelmi művet, A
háború gyermekét, amit a Historium kiadó jelentet meg. Ezt követi ebben az
évben az Ars Fatalis című regénye, amiben a hétköznapokat ruházza fel csodával.
A regényt jelölték KIMTE egyesület Magyar Fantasy díjára. 2013-ban Az idő
bolondjai regény következik, ami abban az évben el is nyeri a Magyar Könyvek
Viadalának Szépirodalmi díját. 2014 egy realista regényt hoz, a Csavargók
dalát, amiben három hontalan talál egy szemétbe dobott csecsemőt.
2016-ban a másvilágra
kalauzolja merészebb olvasóit egy rendhagyó történetben, A nagy Illúzióban!
A szerző kiadónál megjelent művei:
A regényről:
Nagy elvárásokkal kezdtem neki
ennek a regénynek, mert a szerző előző könyve, A nagy illúzió, számomra
fantasztikus bemutatkozó regény volt. Egészen addig még nem olvastam Benyák
Zoltántól, ám annak a végére érve úgy éreztem, az előtte lévő könyveket is be
kell szereznem, és természetesen meg kell ismerkednem majd a szerző új regényeivel
is. Mivel tudatában voltam annak, hogy ezzel a könyvvel teljesen más vizekre
evez, igyekeztem csak arra hagyatkozni, hogy milyen érzéseket vált ki belőlem.
Nagyon vágytam arra, hogy hasonló érzésekkel tegyem le ezt a könyvet is, ahogy
A nagy illúziót. Hiszen attól teljesen pozitív tapasztalatokkal búcsúztam, és
felkerült a „mindenképpen érdemes újraolvasni” listámra.
Ez a regény azonban teljesen
más világ.
Más érzések, tapasztalatok, más
stílus és kivitelezés. Míg az előző regényében egy főszereplő „életútját”
ismerhetjük meg és a többiek csak mellékszereplőként tevékenykednek a
történetben, ebben a könyvben több főszereplő kapott szerepet, így nem mélyült
el annyira, vagy legalábbis nem úgy, ahogy azt már megszokhattuk, ám most is
megkaptuk a szükséges karakterábrázolást. Sokkal komorabb a hangvétele és nem
érzed azt, hogy a „felhőkön túl vár egy szivárvány”, tehát hogy jobb is lehet.
Míg az előző könyvet alig tudtam letenni, ennél többször kényszerültem szünetet
tartani, mert meg kellett emésztenem az olvasottakat. Sorozatban jöttek olyan
jelenetek, amiket nem vett be a gyomrom, de vitt előre a kíváncsiság és a
remény, hogy jönni fog valami más jelenet, ami feledteti a fent említetteket.
A könyv öt részre van tagolva,
különböző idők, helyszínek, karakterek.
Az első részben Mylod Jones
seborvos szemszögéből ismerhetjük meg a történteket. Az ő karaktere
többé-kevésbé szimpatikus volt, voltak elvei, melyekhez próbált ragaszkodni,
bár a sors elég hányatott életet szánt neki.
Lowgroove matróz karakterétől
undorodtam. Nagyon kevés karakter taszított ennyire, mint ő. Barbár, minden
emberségtől mentes személy, de számomra rosszabb volt az állatoknál is. Sőt…
Nem csak az élelem miatt
gyilkolt. Élvezte a gyilkolást, különösképp, ha előtte eljátszadozhatott az
áldozatával. Már az elején azt kívántam, hogy törlesszen neki a természet,
amiben ragadt, és ő is különös kegyetlenséggel legyen kivégezve. Nem egészen
úgy teljesült a „kívánságom”, mint ahogy én gondoltam, de bevégeztetett, és
egyáltalán nem tudtam sajnálni.
A második eseményei az 1799-beli
Párizsba kalauzol el minket, a mesélő pedig egy Latour nevű férfi, aki úgy
jellemezte magát, hogy „Jó ember egy nehéz korban”. Azt hinné az olvasó a
kezdetekben, hogy ez a fejezet hoz valami olyat, amitől pozitív gondolatai
lehetnek, de ez komoly tévedés lenne. Újabb mélymerülés a fertőbe, a bűnbe, a
mélységes undorba. Ármánykodás, egy őrült ténykedése, emberek marionett
figuraként való használata. Az egyetlen pozitívum Latour karaktere még a
legelején.
A harmadik rész az 1888-as
évek Londonjába repíti az olvasót, ahol Abberline felügyelő elbeszélése alapján
ismerkedhetünk meg az események láncolatával. Számomra talán ez volt eddig a
legérdekesebb, és kevésbé volt taszító, mint az előző kettő rész. Hasfelmetsző
Jack, London leghírhedtebb negyedében, ahol minden ötödik ház bordély.
A negyedik rész a második
világháborút illetve az azt követő éveket dolgozza fel, még végül az ötödik
rész, az idők végezetéig következik, ami egyfajta lezárása a történetnek. Az
utolsó oldalakon pedig Benyák Zoltán gondolataival találkozik egy olvasó, s
talán megérti, miért is lett ilyen ez a regény.
Miről is szól igazán? A jó és
a rossz örökös harcáról? Arról, hogy tudjunk embernek maradni minden
körülményben? Hogy nem minden az, aminek látszik? Ami rossznak tűnik is lehet
jó, illetve ami jónak tűnik is lehet rossz.
Ez a könyv rendkívül
pesszimista. A komor hangulat mindvégig fennmarad, s a regény végére semmi
reményünk nem marad, nem lesz happy end, csak az üresség. Őszintén szólva nem
ezt vártam. Talán mondható, hogy ez a szerző legsötétebb műve.
A szókészlete választékos, érezhető
hogy a szerző terjedelmes szókinccsel rendelkezik. Párbeszédeiben gyakran megjelenik
az irónia vagy a szarkazmus. Stílusa erőteljes, néha soknak éreztem, ugyanakkor
nem kétlem, hogy a szerző ezzel kívánta elérni a megfelelő hatást.
A regényben megjelent több, a
történelemből kiragadott karakter, melyek nem feltétlenül hasonlítottak az
egykoron élt személyekhez, de ez szerintem nem zavaró, ha az olvasó megérti,
hogy csak eszközök a történet mondandójának közvetítésében.
A pontozással bajban vagyok. Kettős
érzéseket váltott ki a regény, és most nem igazán tudom, hogy merre hajlik a
mérleg nyelve. A borító abszolút nyerő, a téma is kedvemre való, a kivitelezés
azonban néha sok(k) volt. Hiányzott az a bizonyos pozitív szál, ami egy kis
reményt is nyújtott volna az olvasók számára. A történet elgondolkodtató volt
ugyan, de túl komor és borúlátó, ráadásul tartalmazott néhány gyomorforgató
elemet is, amit szívesen kihagytam volna (gondolok itt a Mylod Jones fejezete
alatt történtekre).
Pontozás:
Borító: 10/10
Téma: 10/9
Kivitelezés: 10/7
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése