„Zaklatott férfi ront be
Mississippi állam abortuszklinikájára. Lövöldözni kezd, majd túszul ejti a
túlélőket. Hugh McElroy túsztárgyaló a helyszínre siet. A telefonjára érkező
üzenetekből jön rá, hogy tizenöt éves lánya, Wren is a klinikán tartózkodik. De
vajon hogy reagálnak a túszok? Egy nővér úrrá lesz saját pánikrohamán, és segít
egy sebesült nőn. Egy orvos a hite miatt gyakorolja hivatását… Most éppen ezt a
hitet teszi próbára az élet. Egy magzatvédő aktivista páciensnek álcázva
tapasztalja meg, milyen annak a gyűlöletnek a kereszttüzében lenni, amit őt is
szított. De vajon mi a túszejtő valódi célja? A lebilincselő történet
visszafelé halad az időben, így az emberi sorsok szépen lassan bontakoznak
ki.
Jodi Picoult korunk egyik legvakmerőbb írója. Most éppen azt boncolgatja, hogyan lehet egyszerre figyelembe venni a várandós nő és a még meg nem született gyermeke jogait. Az Életszikra beszélgetésre, vitára inspirál… és talán megértésre sarkall.”
Jodi Picoult korunk egyik legvakmerőbb írója. Most éppen azt boncolgatja, hogyan lehet egyszerre figyelembe venni a várandós nő és a még meg nem született gyermeke jogait. Az Életszikra beszélgetésre, vitára inspirál… és talán megértésre sarkall.”
Megjelent: 2018. október 24.
Fordította: Goitein Veronika
Fordítás alapjául szolgáló mű: Jodi
Picoult: A Spark of Light
Borítóterv: Laura Klynstra
Borítóképek: Shutterstock
ISBN: 978-963-293-831-8
Oldalszám: 368
Beleolvashattok itt:
A szerzőről:
Jodi Lynn Picoult amerikai
írónő, a Long Island-i Nesconsetben született és nevelkedett. A Prinston
egyetemre járt, ahol írást tanult. Rengeteg mindenbe belekezdett, és ezeknek
többnyire közük volt az irodalomhoz. Szövegkönyveket szerkesztett,
nyolcadikosoknak tartott irodalom órákat, mesterszintű tanári diplomát
szerzett, de dolgozott a Wall Streeten is.
Tim Van Leerhez ment
feleségül, három gyermekük született.
Picoult három gyermekével,
férjével és három spánieljével New Hampshire-ben él. Műveiről és róla bővebben a
honlapján olvashattok, a www.jodipicoult.com címen,
vagy követhetitek a magyar hivatalos rajongói oldalát a www.facebook.com/JPfunpagehu
linkre kattintva.
1992-ben jelent meg első
könyve, ám első nagyobb sikerét a Nővérem húga című könyvének köszönheti, ami
2004-ben jelent meg. Könyveivel gyakran volt a bestsellerlisták élén, és
hatalmas olvasótábora lett.
2016-ban Magyarországon is
megjelent a lányával, Samantha Van Leer-rel közös ifjúsági regénye, a Sorok
között, majd még ugyanebben az évben a Lapról lapra című folytatás is, ami
hatalmas sikernek örvend külföldön és a hazai piacon egyaránt. Számomra
nagyszerű élményt jelentett, hogy betekintést nyerhettem az általuk teremtett
világba, és abszolút kedvenccé vált ez a két kötetes „mese”, mely a felnőtt
szíveket is képes rabul ejteni.
Azért, hogy könyvei sikeresek
legyenek, rengeteg mindent kipróbált már. Például egy hétig együtt élt egy
amish családdal és megtanult tehenet fejni, vagy épp Alaszkába utazott és
végigszurkolt egy kutyaszánhúzó versenyt, illetve a Sorsfordítók (The Pact)
című könyve miatt bevonult egy napra a börtönbe.
Eddig több mint ötven regényt
és huszonhárom novellát tudhat magáénak, melyeknek magyar nyelvű kiadásait
kizárólag az Athenaeum kiadó gondozza.
Először is megjegyezném, hogy
szemkápráztató a borító. Imádom a színskálát, amit felvonultattak. Van, akinek
első látásra vidám borítónak tűnhet, ugyanakkor szerintem a vélemények,
lehetőségek és az emberi sorsok sokszínűségét szimbolizálja.
Egy nagyon kemény, lelket
próbáló, több pártra osztó témát feszeget az írónő. Bár megszokhattuk már, hogy
ő mindig igyekszik tabu témákat boncolgatni, mégis talán ez a könyv eddig a
legkeményebb témailag.
Abortusz. A terhesség
megszakítása (nem egészségügyi okok miatt). Helyes? Helytelen? Mikortól számít gyilkosságnak?
Mi vezethet oda, hogy egy nő erre az elhatározásra jusson? Meg lehet érteni egy
ilyen döntést?
Világszerte törvényileg
szabályozzák az abortuszt. Európában már nem létezik kizárólag a nő akaratától
függő abortusz, mindenhol jogi korlátok közé szorítják. Vannak
olyan országok, amelyek az indikációs korlátozások módszerét követik, tehát
valamilyen meghatározott ok miatt lehet csak a terhességet megszakítani, ilyen,
ha a nő élete veszélyben van, vagy ha erőszak következménye a terhesség. Ezt a módszert
alkalmazza Magyarország is. Ugyanakkor léteznek olyan országok, akik az időbeli
korlátozások módszerét követik, ahol az anya szabadon dönthet a terhesség megszakításáról
egy meghatározott időpontig – általában a fogamzástól számított 12 hétig.
Ázsiai
országokban az iszlám, buddhista és hindu kultúrkörökben szigorúan ellenzik az
abortuszt.
A magzat fejlődése |
A könyv elején található egy
idézet, ami igazán kifejező.
„Nem az a kérdés, hogy
szélsőségesek leszünk-e, hanem az, hogy miféle szélsőséget képviselünk. A
szeretetben leszünk szélsőségesek, vagy a gyűlöletben.” Dr. Martin Luther King
Jr.
A cselekményvezetés időrendben
visszafelé halad, a tragédiával, lövöldözéssel és túszejtéssel indul, majd
ezután folyamatosan időrendben visszafelé haladva derül ki, hogy kit milyen
okok vezéreltek, hogy megjelenjen a központban, és megtegye, amit végül megtett.
Mondhatni nekünk kell újra
felgöngyölíteni a gombolyag szálait, hogy kiderüljön az ok-okozat. Lassan megismerhetjük a szereplőket, fő és
mellékszereplőket egyaránt, mindenki életébe betekintést nyerhetünk, s a szerző
nagyszerű érzékkel mutatja be a pro és kontra véleményeket az abortusszal
kapcsolatban. A könyv lezárásaképp pedig kapunk egy prológust, valamint a
szerző megjegyzését és a köszönetnyilvánítását.
Nagyon szimpatikusnak találtam
Hugh McElroy karakterét, aki a történetben több szerepet is betöltött. Elsősorban
apa volt, aki bármit megtett volna a lányáért, Wren-ért. Aztán testvér, hiszen
Bex és ő többségben csak egymásra számíthattak. Majd végül, de nem utolsósorban
túsztárgyaló. Nem is akármilyen. A regényt olvasva betekinthetünk a családi
hátterébe, a munkája körülményeibe, megtudhatjuk, hogy lett belőle az, aki, s
ezáltal szépen lassan megkedveljük őt.
A túsztárgyalóban és a
túszszedőben két dolog volt közös. Az egyik, hogy mindketten egyedülálló szülők
voltak, a másik pedig, hogy bármit megtettek volna a lányaikért, hogy megóvják
őket. A kérdés csak az volt, hogy milyen
módszerekkel és milyen áron? Meddig mehet el az ember, hogy megóvja a
szeretteit?
Felmerült bennem a kérdés, hogy
ha Beth őszinte tudott volna lenni az édesapjával, elkerülhető lett volna az
ámokfutás?
Vagy ha Hugh átadja az ügyet egy
kollégájának, más lett volna a végkifejlet?
Olvasás közben folyamatosan jött
a mi lett volna, ha… kérdés.
Ahogy haladtam visszafelé a
történetben, úgy vált szimpatikussá Dr. Ward karaktere. Segítőkész volt,
humoros, kedves. Végül elértem a tragédia reggelén történt beszélgetéséhez a
magzatvédő aktivistával, és azt vettem észre, hogy jogos és igazán
elgondolkodtató kérdéseket tett fel Allen-nek. Azóta is azon jár a fejem, hogy
Allen helyében én mit válaszoltam volna.
Jodi Picoult célja nem az volt a
könyv megírásával, hogy állást foglaljon a témában, inkább próbálja mindkét
oldal indokait felsorakoztatni, s arra biztatni az olvasókat, hogy gondolják
bele magukat a másik álláspontot képviselők helyzetébe is. Vita helyett
beszélgetésre ösztönöz, észérveket vonultat fel, és erőteljesen érzelmi húrokat penget, így
az olvasónak esélye sincs kívülállónak maradni. Azt hiszem, leginkább
toleranciára buzdít, hogy ne bélyegezzünk meg valakit a döntése miatt, mert nem
tudhatjuk, hogy végül miért hozta meg azt a döntést.
Ezt a könyvet olvasva az embernek
rá kell jönnie, hogy nem minden fekete vagy fehér. Nem jó, ha az ember
fanatikusan csak a saját igazát akarja érvényesíteni, minden észérvet
félresöpörve.
Egyetértek a könyv végén
található szerzői megjegyzésben foglaltakkal, miszerint mindkét tábornak le
kellene ülnie, és figyelmesen végighallgatnia a másikat, s tiszteletben tartani
akkor is, ha nem egyezik a véleményük.
Ahogy azzal is mélyen egyetértek,
hogy rengeteg mindent át kellene gondolnia az emberiségnek, mert ha bizonyos
élethelyzetekben több segítséget kapnának a nők, nem biztos, hogy annyian az
abortuszra gondolnának.
A könyvet nemtől függetlenül
ajánlom mindenkinek, hiszen a gyermekvállalás vagy épp a gyermek nem vállalása
nem csak a nő döntésének kellene lennie, hanem közös döntésnek, bár a történet
épp arra hoz többnyire példát, hogy a nő egyedül kénytelen megoldást keresni a
helyzetre, és rákényszerül erre a nem éppen könnyű döntésre.
A történet felkavaró, néhol megrázó
vagy épp meglepő, és kétségbeejtő, hogy ez mennyire valóságos. Bár Jodi Picoult
regényének eseményei fiktívek, akár a mindennapokból kiragadott
dokumentumregény is lehetne. A történet karaktereinek élethelyzetére a
valóságból is könnyűszerrel lehetne példát hozni, ahogy azt a szerző meg is
tette, hiszen rengeteg abortuszon átesett nővel beszélt, megismerve hátterüket,
okaikat, lelki vívódásaikat.
Nem könnyű téma, de ahogy Picoult
regényeivel kapcsolatban már egy párszor elmondtam, szükséges.
Pontozás: 10/10
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése