„Bátorság. Hősiesség. Eretnekség.
1292-ben Bátor Vilmos
templomos lovag huszonhárom év távollét után hazatér a Szentföldről
Magyarországra – otthon azonban csak halál és gyász várja. A megkeseredett,
kiábrándult férfi szárnyai alá veszi és tanítani kezdi elárvult unokaöccsét,
hiszen Attilában látja a megszégyenült Templomos Lovagrend új reményét, a
tökéletes és gáncstalan harcost. Ám hiába igyekszik az általa helyesnek vélt
útra terelni a kisgyermekből lassan férfivá érő növendéket, Attila túlságosan
is vágyik a szabad életre. Amikor pedig Vilmos kardját, az ősi családi
örökséget elcsenve akar megnyerni egy titkos éjszakai párbajt, nagybátyja
büntetésből hosszú útra küldi az olasz énekmondó, Umberto oldalán. Ez az út
örökre megváltoztatja Attila életét. Rablógyilkosokkal harcol, csaknem halálos
sebet kap, majd megismeri azt az érzést is, amelyre egy templomos lovagnak még
csak gondolnia sem szabad: a szerelmet.
A Non nobis Domine a lovaggá
cseperedő Attila szemén keresztül mutatja be egy vérzivataros korszak, a XIII.
és XIV. század fordulójának háborúit, az Árpád-ház kihalását követő kegyetlen
éveket, egy új uralkodói dinasztia felemelkedését és a Templomos Lovagrend
bukását.
Az Anjouk című nagyszabású regénysorozat előzményét, Bíró Szabolcs első történelmi regényének két kötetből eggyé gyúrt kiadását olvasva kibontakozik előttünk a magyar középkor sáros, véres, mégis levendulaillatú világa.
Az Anjouk című nagyszabású regénysorozat előzményét, Bíró Szabolcs első történelmi regényének két kötetből eggyé gyúrt kiadását olvasva kibontakozik előttünk a magyar középkor sáros, véres, mégis levendulaillatú világa.
A két regény külön-külön is
megjelent, Kelet oroszlánja és Az utolsó vörös barát címmel. A
jelen kötet a két regény átdolgozott, bővített kiadását tartalmazza.
Korábban Non nobis,
Domine címmel is megjelent.”
Kiadó: Athenaeum
Kiadás éve: 2016
Oldalszám: 800
ISBN: 978-963-293-604-8
Műfaját tekintve történelmi regény.
A könyv esztétikailag hibátlan kívül és belül egyaránt. A keménykötéses
borító szolid, egyszerű, a védőborító pedig figyelemfelkeltő és stílusos. Azt
hiszem, nyugodtan kijelenthetem, hogy az Athenaeum kiadó nem csak a tartalomra,
de a kivitelezésre is kellőképpen odafigyel.
A könyv megrendelhető 20% kedvezménnyel itt:
A szerzőről:
„Bíró Szabolcs 1988. július
29-én született a felvidéki Dunaszerdahelyen. Az írói vénát minden bizonnyal
édesapjától örökölte, és már kisgyermekként versikéket, rövid történeteket
fabrikált. A versírással később felhagyott, a próza szerelmese lett. Tizenöt
évesen kóstolt bele először a novellaírásba, eleinte főleg a fantasy műfajához
és a kalóztörténetekhez vonzódott. Tizenhat évesen, gimnazistaként kezdett
aktív kulturális tevékenységbe: íróként, újságíróként, az iskolaújság
főszerkesztőjeként és énekesként is bontogatta szárnyait. Prózai művei mellett
2006-tól több száz cikke jelent meg az Új
Szó, a netBarátnő, az ekultura.hu, a Vasárnap, a Napvilág.Net, a PRESStige, a Penna Magazin és más internetes, illetve nyomtatott
lapok hasábjain. 2010 októberétől 2012 januárjáig könyv- és filmkritikusként
dolgozott a szlovákiai magyar Pátria
Rádiónál. 2013-ban Vissza a középkorba! címmel önálló rovatot jegyzett a Csallóköz c. regionális hetilapban. Tizenegy
éven keresztül folytatott aktív amatőrzenei pályát, ebből kilenc évig (2004 és
2013 között) a Csak Van zenekar énekeseként tevékenykedett:
erről a korszakról tanúskodik többek között a zenekar első nagylemeze, a Mindennek a teteje.
(…)
Bíró Szabolcs 2007-ben debütált regényíróként, első öt könyve (és egy nem
hivatalos e-novelláskötete) még Francis W. Scott álnéven jelent meg. 2010 első
napjától kezdve kizárólag polgári nevén publikál, saját bevallása szerint székirodalmat ír,
és egyre megszállottabban fordul a középkor felé. Első komolyabb sikerét Sub
Rosa c. kalandregényének köszönheti, mely három különböző kiadást is
megért, a szakmai hírnevet azonban a Non nobis, Domine c.
történelmi regénye hozta meg számára. 2014-ben megjelent Ragnarök c.
regényével rövid kitérőt tett a vikingek és az óskandináv mitológia világába,
ám azután ismét visszatért a magyar középkorhoz: tizenöt részesre
tervezett, Anjouk c. történelmi regénysorozatát az Athenaeum
Kiadó gondozza.
Az író kamaszkora óta kerekesszékben él, ám határokat nem igazán ismer, ezt
a helyzetet pedig humorosan, ironikusan fogja fel. Innen ered a székirodalom kifejezés.
Ez a kategória egyben azt is sejteti, hogy az író nem kíván egyetlen műfaj
mellett lecövekelni: a székirodalomba bármilyen irodalmi kategória belefér.
Emellett a székirodalomaz évek során egyfajta branddé erősödött:
Bíró Szabolcs minden évben ún. székirodalmi könyvturné keretein
belül indul előadó- és dedikálókörútra, 2015-től pedig havonta többször is
jelentkezik a Székirodalom vlog címen futó videónaplója egyes
epizódjaival.
Bíró Szabolcs jelenleg feleségével és fiával a Csallóközben él, főállású
regényíróként dolgozik, folyamatosan álmodozik, és komoly erőfeszítéseket tesz
azért, hogy ezek az álmok valóra váljanak.”
Forrás és teljes életrajz itt:
http://biroszabolcs.eu/eletrajz
A szerző Athenaeum kiadónál megjelent művei:
Anjouk I. - Liliom és vér
Anjouk II. - Lángmarta dél
Anjouk III. - Az utolsó tartományúrig - ÜKH 2016
Non nobis Domine
Ahogy azt már a fülszövegben
is olvashattuk, ez a könyv az Anjouk című nagyszabású történelmi sorozat
előzménykötete, így azt hiszem jól tettem, hogy ezzel indítottam a sort, ami a
Bíró Szabolcs könyveket illeti. Már nagyon régen érdekel a szerző munkássága,
figyelemmel kísértem a vlog és blog bejegyzéseket, a kiadói híreket, s célul
tűztem ki, hogy az ő történelmi regényeivel is megismerkedem, mivel nagyszerű
kritikákat kapott olyan általam ismert bloggerektől, akiknek adok a
véleményére.
Amennyiben ti is szeretnétek
egy kis betekintést kapni a szerző „mindennapjaiba”, legalábbis ami a
dedikálásait illeti, akkor érdemes megnéznetek az alábbi filmet:
„Bíró Szabolcs regényíró
minden év tavaszán útnak indul egy legalább 8-10 állomásos könyvpromóciós
körútra – ez az ún. „székirodalmi könyvturné”, melynek az írón és társain kívül
2016-ban aktív résztvevője volt egy kicsi szürke GoPro kamera is, mely
rögzítette a könyvturné legérdekesebb pillanatait. A fél év alatt leforgatott
többórás nyersanyagból született meg a 65 perces Akadályzabálók c. székirodalmi
road movie, mely valójában nem az egyes előadásokról szól, és nem is a szerző
egyes könyveit kívánja reklámozni. Az Akadályzabálók ehelyett azt mutatja meg,
ami a rendezvények hivatalos része előtt és után történik, azaz amit a közönség
nem láthat. Az amatőr útifilm arról a felhőtlen jó hangulatról szól, ami minden
egyes székirodalmi könyvturné sajátja, és ami nélkül a társaság útra sem kelne.
Utazás, finom ételek, jó helyek, vidámság és rock and roll. Mindez őszintén,
mesterkéltség és tabuk nélkül, megrendezett manírokat nélkülözve, szinte
dogmafilmes nyersességgel. Magyarország négy keréken!”
A regényről:
Már az első pár oldalt
elolvasva megállapítottam, hogy történetvezetése megnyerő, magával ragadó és
olvasmányos.
Könnyed és lehengerlő stílusa
hozzájárul ahhoz, hogy a történet magába szippantsa az olvasót, s a történet
végéig ne is eressze el.
Nagyon szerettem Bátor
Vilmosról olvasni, főleg azokról az időkről, amikor már Attilával töltötte
mindennapjait. Egyik kedvenc jelenetem még a könyv elején, amikor Attila már
tíz éves és saját lova lehet.
„ – Csak egy jobb szerszám
kell neki – mosolygott Attila, mire Vilmos emlékeztette rá:
– A lovat nem teszi jobbá az aranyos kantár.
– Seneca – ismerte fel a fiú
az idézetet, amit nagybátyja egyik ősrégi, kincsként őrzött tekercsében
olvasott. – Tetszik ez a név.
– Csak nem akarod Senecának
hívni a lovad? – kérdezte a férfi kissé megrökönyödve.
– Miért ne? – vont vállat
vigyorogva az apród, majd egy nagy lendülettel felpattant az állat hátára, csak
úgy, szőrén ülve meg, mintha egyenesen oda született volna.”
Ennél a jelenetnél
határozottan nagyot kacagtam, mert magam előtt láttam Vilmos arcát.
Nyomon követhettük Attila
apródként töltött időszakát, amikor nagybátyjától, Vilmostól tanulta el a
lovagi élethez szükséges dolgokat. Kemény leckéket kapott, sokan nem viseltek
volna ennyi mindent el az ő korában.
Külön jó volt, hogy a szemünk
előtt bontakozott ki Attila személyisége. Az ifjonti lázadások a szabályok
ellen. Kicsit olyan volt, mint az az éjfekete arab herélt, amin lovagolt. Nem
véletlen, hogy csak őt engedte a hátára ülni Seneca. :) Találkozásuk első
pillanatában egymásra hangolódtak.
Amikor Attila és Vilmos a
Szentföldön történő harcokról beszélgettek, elhangzott egy olyan kérdés, hogy
Vilmos templomos lovagként hány hitetlent ölt meg? Nos… a válasz mindenképpen elgondolkodtató és
szívfacsaró volt. Persze tudom, háború volt, azt tették, amit utasításba
kaptak, felsőbb utasítás, felsőbb hatalom, szent cél blabla, de ez akkor is
szívszorító volt.
Háborúban – lehet bármilyen a
végkifejlete – nem létezik győztes.
Szerettem a tájleírásokat,
azt, ahogy az akkori élet megjelenik a lapokon. A karakterek között bőven akad
olyan, aki a szívünkhöz közel kerülhet, legyen fő vagy akár mellékszereplő.
Számomra például az egyik kedvenc szereplő Umberto, az udvari zenész volt, akire
Bátor Vilmos talált rá egy ostromból hazatérvén. A férfi félholtan hevert az út
szélén, nagyon csúnyán elbántak vele, a bal kezét eltörték, a kobzát pedig
elvették tőle. Bár a kezébe soha többé nem vett hangszert, a mesélésről és
énekmondásról nem mondott le, sokat mesélt az arra érdemeseknek. Voltak olyan
történetei, amit nem igazán néztek egyesek jó szemmel, ezért alaposan
megválogatta, hogy kinek milyen történetet, éneket ad elő.
Bátor Vilmos azért volt kedvelt
karakter, mert soha nem állította be magát másnak, mint ami. Elismerte, hogy
nem élt tökéletes és szent életet, követetett el súlyos bűnöket, s ezért minden
bizonnyal meg is fog fizetni, ám a szíve a helyén volt, s amikor Attilát
magához vette, arra gondolt, végre helyesen cselekedhet. Néha ijesztően
viselkedett, nem feltétlenül értettem vele egyet, viszont megértettem a
tetteit. Egy dolgot biztosan állíthatunk, szerette húga fiát, Attilát.
Attila és Umberto kalandozásairól
nagyon szerettem olvasni. Izgalmasak, érdekesek és néha mulatságosak voltak. Aztán
képbe került Ágnes, és bimbózó szerelem vette kezdetét, ami tiltott volt. Ekkor
Attila vívódni kezdett, mit is válasszon. Hiszen öt éves korától templomosnak
nevelték, képezték ki, nekik viszont tilos volt minden ilyen érzelem, ahogy a
testiség is. Őt mégis Ágneshez húzta a szíve ellenállhatatlanul. Bár tiltott
szerelem volt az övék, mégis tisztán megéltek olyan magasságot és mélységeket,
amilyeneket sokan mások egész életükben nem.
Rengeteg harc után – legyen az
másokkal, vagy önmagával megvívott – Attila nehéz döntések sorozatát volt kénytelen
meghozni, ami az életének minden pontjára kihatott. Én úgy hiszem, végül jól
döntött, persze ez csak az én személyes véleményem.
Harcok, árulások, cselek,
vívódások és lelki tusák szövik keresztül a történetet, ám ezeken kívül ott a
romantika, a szerelem, a család, a barátság, a testvériesség, bajtársiasság,
hazaszeretet. Annyi esemény, gondolat és érzés egy kötetben. A második rész
hetedik epizódján elmorzsoltam néhány könnycseppet, azt hiszem ekkora értem el
arra a szintre, hogy túlcsordultak az érzelmeim. Tengernyi vér folyt a történet
folyamán, ám ebben a részben az egyik legjobban tisztelt élet lángja is kihunyt.
Mondhatni a történet végére még kap az olvasó egy utolsó érzelemdömpinget, ami
még a könyv letétele után is elkíséri egy darabon.
Rengeteg részt kiemelhetnék
ebből a történetből, hogy az mennyire jó, de nem tudnék választani. A szerző
stílusa annyira magával ragadó, hogy egyszerűen nem tudod letenni a könyvet. Ha
a kezedbe veszed, biztos vagyok benne, hogy egy oldalt sem fogsz feleslegesnek
érezni. Úgy jó, ahogy van. Ez a könyv nem csak terjedelmileg, de tartalmilag is
nagy regény. Ne tántorítson el senkit az, hogy nyolcszáz oldal. Egy jó
regénynél még ezt is kevésnek érzi az ember. Engem is csak az vigasztalt, hogy
tudom, ez az Anjouk sorozat előzményregénye, tehát még sok-sok időutazás vár
rám Bíró Szabolcsnak köszönhetően.
Hálásan köszönöm a szerzőnek,
hogy megírta ezt a regényt (ahogy a többit is), s ezúton kívánok neki jó
egészséget, boldog életet és sok alkotásban gazdag évet. Remélem, még sokat
olvashatok tőle.
Az Athenaeum kiadónak pedig
köszönöm a lehetőséget, hogy olvashattam. Újabb felejthetetlen élménnyel
gazdagodtam.
Kiknek ajánlom a könyvet?
Minden olyan személynek, akit érdekel bármilyen módon a történelem, vagy egy jó
regény, ami lebilincseli az olvasót.
Pontozás: 10/10
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése