Fülszöveg: Javában dúl az amerikai polgárháború. John
McBurney-re, az északi
hadsereg súlyos sebet kapott, fiatal tizedesére félholtan bukkannak rá a virginiai
erdőben. A közeli iskolába, Miss Martha Farnsworth Leánynevelő Intézetébe viszik, ahol szinte azonnal
szédíteni kezdi a három
nőt és az öt tizenéves lányt, akik a kifinomult déli előkelőség eme előretolt
bástyáján rekedtek. Szerelmet, félelmet, szánalmat, rajongást egyaránt kivált belőlük, és a
szabadságvágytól vezérelve egymás ellen uszítja őket.
De miután fény derül az ifjú és kevésbé ifjú hölgyek valódi
énjére, a
katonát baljós előérzet fogja el, és attól kezdve a kérdés így szól:
Kit is szédítettek meg valójában?
Kit is szédítettek meg valójában?
Thomas Cullinan regényéből Sofia Coppola rendezett nagyjátékfilmet Nicole Kidman, Colin Farrell, Kirsten Dunst és Elle Fanning főszereplésével.
„Őrült pszichothriller… Az olvasót szinte
megbabonázza az ifjú hölgyek világtól elzárt, elfeledett iskolájában történtek
iszonyata.” – Stephen King a Danse Macabre-ban”
Kiadó: Athenaeum
Megjelenés: 2017. 08. 28.
Fordította: Szieberth Ádám
Fordítás alapjául szolgáló mű: Thomas Cullinan: The
Beguiled
ISBN: 978-963-293-146-3
ISBN: 978-963-293-146-3
Kötés: kartonált
Oldalszám: 512
Thomas P. Cullinan 1919.
november 4-én született az Ohio állambeli Cleveland-ben, egy ír katolikus
családban. Amerikai regény és drámaíró. Írt a televíziónak is. Négy könyve és
számos színdarabja jelent meg. Színdarabjai többségét a mai napig játsszák. 1964-ben
Ford Foundation ösztöndíjban részesült, egy berlini irodalmi konferencián
képviselte az Egyesült Államokat. Heti tévéműsort írt szülővárosában, Clevelandben
a WKYC nevű helyi tévétársaságnak és a Case Western Reserve Universitynek. Feleségével
és fiával Cleveland-ben élt 1995-ben bekövetkezett haláláig (szívrohamot
kapott).
Legismertebb könyve az
1966-ban megjelent The Beguiled / Csábítás, melyet kétszer is megfilmesítettek.
Először 1971-ben, Don Siegel rendezésével, Clint Eastwood és Geraldine Page főszereplésével,
majd negyvenhat év elteltével, 2017-ben újra, amit Sofia Coppola rendezett, s a
főszerepekben Nicole Kidman, Colin Farrell, Kirsten Dunst és Elle Fanning
látható. Bár hazánkban még friss a mozis megjelenés, azt olvastam, hogy míg
Siegel filmjén erősen érezhető volt, hogy a rendező hímsoviniszta nézeteket
vallott, addig Coppola női nézőpontja nem mutat harcos feminizmust, inkább csak
árnyaltabbá teszi a történetet. Szó esett egy-egy kritikában arról is, hogy bár
érdekes a film, csak kapargatja a felszínt, nem igazán mélyül el, ami viszont a
könyvről nem mondható. Én személy szerint úgy döntöttem, hogy először elolvasom
a könyvet, aztán sort kerítek a filmekre, mert érdekel, hogy mely részleteket
ragadták meg akkor és most.
Elle Fanning, Nicole Kidman, Colin Farrell, Kirsten Dunst |
Az Egyesült Államok történelmében az egyik legjelentősebb konfliktust
és a legpusztítóbb háborút a huszonnégy északi és a tizenegy déli állam közt zajló
amerikai polgárháború jelentette (1861 és 1865 közt). Az Amerikai Egyesült
Államok legmagasabb vesztesége, a lakosság 3%-a (970.000 fő veszteség, ebből
620.000 halálos áldozat), magasabb, mint bármely más háborújában, hiszen ekkor
amerikai harcolt amerikai ellen (észak és dél). A polgárháború okai és maga az
elnevezés is vita tárgyát képezik, ugyanis egyesek szerint a polgárháború
elnevezés téves, inkább államszövetségek közötti konfliktusnak kellene nevezni.
Sokak szerint több ellentét együttes megjelenése volt a kiváltó ok. Egyrészt
maga az is konfliktusforrást jelentett, hogy a déli államok kikiáltották
függetlenségüket és az Uniótól való elszakadáshoz való jogukat. Másrészt ott
voltak a rabszolgaság körüli véleménykülönbségek (észak ellenezte a
rabszolgatartást). Harmadrészt pedig észak és dél viszonyában az újonnan
kialakuló államok is problémát jelentettek, ugyanis a versengésben egy-egy új
állam egyik vagy másik oldalhoz való csatlakozása az erőviszonyok eltolódását
okozhatta.
Az eseményeket több
nézőpontból ismerhetjük meg, mondhatni egyfajta visszatekintésként olvashatjuk
a történteket. A szerző a „Lassan, de biztosan” elvet vallja. Nyugodt tempót
diktál, engedi az olvasót elmerülni az adott korba, megismerni a polgárháború
okozta problémákat, s rámutat, milyen könnyű megszokni a rosszat és beletörődni
a megváltoztathatatlanba. Megismerhetjük a leánynevelő intézet ottmaradt
diákjait és nevelőit. Levonhatjuk az első következtetéseket, majd egészen
lassan kibontakozik a cselekmény. Számomra ez a rész vontatott volt, talán
azért, mert az „In medias res” (= a dolgok közepébe vágva) cselekményvezetéshez
vagyok szokva.
A könyv nyelvezete könnyed, egyedül
Matilda Farnswort részeinél akadtak minimális gondjaim, akkor is főleg a
fogalmazásbeli különbségek miatt, ám ezek könnyen áthidalhatóak voltak.
Betekintést nyerhetünk az
intézményben tartózkodók életébe, megtudhatjuk, hogy ki és miért került oda, illetve
miért maradtak ott úgy, hogy már hozzájuk is elért a háború szele. Alicia Simms
példának okáért 1861-ben, a polgárháború kitörése után nem sokkal került be a
leánynevelő intézet biztonságos falai közé. Akkoriban még huszonöt lány
tartózkodott ott, történetünk idejére azonban már csak öten maradtak.
Az olvasónak résen kell
lennie, ha figyelemmel akarja kísérni, ki és mit mond, ugyanis sűrűn
váltakoznak a nézőpontok, ráadásul nyolc különböző. Persze ahány személy, annyi
verzió. Ki így, ki úgy látta, tapasztalta.
Mindenesetre én úgy látom,
hogy a történetben mindkét nem megérte a pénzét. Ahogy megismerkedésük második
napján McBurney körbeudvarolta külön-külön a lányokat, az mesteri volt. Tudta,
hogy hogyan hízelegje be magát a kegyeikbe. Őszintén szólva, amikor már
ötödszörre adta elő az „Aki magácskának lesz majd odaadó híve, az szerencsés
ember lesz” lemezét, már határozottan nevettem. Alig tudtam elhinni, hogy
ennyire bedőltek a szövegének. Ahogy olvastam, igen sármos személy volt a maga
húsz évével, ráadásul a tiltott gyümölcs édesebb is, de szerintem akkoriban sem
ez számított mindenkinek.
A regény maga egy óriási
visszatekintés, egy leírás arról, ami történt McBurney tizedes megérkezésétől a
történetben leírt utolsó napig. Több szemszög, váltakozva, néha megkeverve. Ki
és mikor hibázott? Hol lehetett volna elejét venni a dolgoknak? Mi volt a hibás
döntés? Ki a jó és ki a rossz?
Minél tovább haladtam a
történettel, annál inkább tűkön ülve vártam, mikor is jön el az „őrült
pszichotriller” rész, de nem igazán akart jönni. Ármány, acsarkodás,
viszályszítás, hazugság, és megannyi más jelen volt, de a thriller rész pont nem.
Azt a következtetést viszont levontam, hogy mindkét fél egyformán felelős a
dolgok alakulásáért, s igazság szerint egyikük feje felett sem tudnék pálcát
törni, vagy ha kellene, akkor mindannyiuk hibás volt azért, amik bekövetkeztek.
Emberi sorsok, tévedések,
hazugságok, intrikák tarkították a történetet, ám számomra az izgalom valahol
elveszett félúton, s maradt egy egyszerű polgárháborús regény, ami inkább a
szereplők lelkivilágát avatott kiemelni. Inkább nevezném lélektani regénynek,
hiszen garantáltan többet kellett volna foglalkozni az intézményben élők lelki
világával, akkor talán nem történtek volna olyan események meg, amik végül
bekövetkeztek. Ha kiemelnénk a szereplőket a mai világba, akár csoportos
pszichoterápián is részt vehetnének, mert garantáltan szükségük lenne rá. Tetszett
a történet, mert érdekes volt, a karakterábrázolás megfelelő, a cselekmények
felépítése követhető, ám hiányoltam a vérpezsdítő izgalmat, s ez a hiányérzet a
könyv befejeztével is fennmaradt. Ettől eltekintve nem bántam meg, hogy
elolvastam.
Kiknek ajánlom? Mindazoknak,
akik nem vágynak őrült izgalomra, s inkább az ok-okozati összefüggések
keresését részesítik előnyben, illetve azoknak, akik szeretik a lélektani
regényeket, mert abba a kategóriába is besorolható szerintem.
Pontozás: 10/8
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése